måndag 15 juni 2009

Förberedelser och förhållningsorder

Det är mycket som ska förberedas.
En så liten operation som att sätta in en port-a-cath, den kräver ändå sina förberedelser.
Blodprover ska tas på vårdcentralen, de ska skickas iväg med en akutstämpel, resultatet ska faxas in till operationsavdelningen. Först därefter får jag veta vilken tid jag ska infinna mig nästa morgon.
Och jag ska duscha med decinfektionstvål.
Ingen fast föda efter midnatt.
Endast klara drycker fram till två timmar före op.
I Danmark har man gått ut med att patienten ska dricka något sött som det sista. Så blir man mindre påverkad av det hela.
Jag ska prova det.

Och jag ska dricka grönt te ikväll. Och i morgon.
I dag har jag druckit massor av rött te.
Sen får jag inte det. Det är inte bra att dricka det under cellgiftsbehandlingen!
Jag som trodde det skulle vara bra.
Det säger något om kraften i grönt och rött te!


Rosenrot ska man heller inte ta. Det liksom en hel massa andra naturläkemedel är förbjudet. Levern blir starkt påverkad.
Hjärtat blir påverkat.
Slemhinnor.
Jag måste åter och åter igen påminna mig själv om att det är bra att jag får den här behandlingen. Min kropp kanske protesterar, men den vill absolut ha hjälpen att bekämpa cancern!
Om jag levt någon annanstans, om jag levt i en annan tid hade jag aldrig fått den här chansen.
Jag är glad och tacksam för att jag lever här och nu.
Och det hoppas jag få göra länge...

Och vi jublade i Haydns mässa " Missa brevis Sancti Joannis de Deo" i söndagskväll. Det var härligt, och ja, Kicki, tonerna ska följa mig in i alla behandlingar...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Eva!
Du måste vara jätteduktig som orkar med detta, på ett så bra sätt. Det går nog bra även i fortsättningen för du är ju så positiv.
Hälsningar från ett soligt men kallt Haddäng
GLAD MIDSOMMAR!
MVH BARBRO o STURE

Ima sa...

Hej hej!
Har tänkt på dig idag!!
Hur har det gått?
Hur mår du?
Hur känns det?
Jag börjar cellgifter v.28.
Vilket/vilka cellgifter får du?

Sköt om dig!

Ima