måndag 4 maj 2009

Resklar



Så är det nästan dags. I morgon åker jag in till Kalmar.

Och nu känner jag mig redo, resan har nästan börjat, jag är beredd.
Paniken jag av och till känt de sista dagarna har bytts mot en kamplust. Nu ska jag äntligen få komma till skott.
Nu gäller det. Nu ska vi fixa det här, tillsammans, Kalmar sjukvård och jag…
Jag har packat några böcker, iPoden och dagboken. Filosofiska rummet och Vetenskapsradion Språket i flera avsnitt vardera, har jag med. Liksom alltså trösterik musik.
Lite underkläder och en extra T-shirt. En av de varma goda yllesjalarna från Indien.

Jag har packat i Stinas knallröda väska, jag hoppas att jag får låna den..:-)
Vill ha en knallröd väska, en som gestaltar kraft.
En liten, liten ikon i toalettväskan, bredvid tandborsten.

Som om jag ska vara borta i evigheter, så känns packandet. Ändå handlar det om högst ett par, tre dagar.
Men väntan är nästan över.

Jag har dammsugit och bäddat rent i gästsängen uppe. Stina kommer att vara här när jag kommer hem. Det känns väldigt gott.
Hon kommer på torsdag. Jag hoppas jag får komma hem på fredag.

En liten rödstjärt tittade på mig genom fönstret nu. Han satt i mitt stora äppelträd och nog tyckte jag att också han önskade mig lycka till.

Jag drar några djupa andetag, jag satsar allt… och jag kastar mig iväg mot tillfrisknande och nytt liv.

2 kommentarer:

m-tha sa...

Jajamänsan!!!

margareta sa...

Kära Eva, nu har jag äntligen läst i din blog, sett den lilla fågeln, ensam med sin spegelbild. Tårarna strömmar nerför kinderna. Ja så måste det vara, sårbarheten, utsattheten som fågeln på pinnen. Men den har vingar!
Även om ensamheten tränger sig på, har vi ju också gemensamheten med varandra och allt det skapade allra innerst inne. Jag tänker på dig, ber för dig, för att du får din hälsa tillbaka. Hel är du ju oavsett vad, som de duktiga läkarna skär bort av farlig celler. Ut med dem! Ssht!!!In med kärleksfull ny helande livskraft och energi!
Jag har just läst, att cancer er brist på yin, och att du när du kommer hem om några dar, kan försöka få Stina att köpa och anrätta läckra rätter med yin-mat (kylande, syrebildande och syrehaltig): aubergine, grön paprika, kokosnöt, fläskkött, ål, ananas, paranötter, färska fikon, honung, tomat, potatis, gurka, kronärtskocka, grapefrukt, bambusskott, jordnötter, youghurt, linfrö, smör, citron, sparris m.m. Ta emot all omsorg du kan få och be om mer!
Jag önskar dig allt gott och är säker på att du redan har många skyddsänglar, som vakar över dig och ditt tillfrisknande!
Stora kramar från margareta, som måste ut i solen och trädgården innan turen går till Århus och Albert och Betil, som ska hämtas från Dagis.