tisdag 20 april 2010

Det blev en Totoro...



En liten lurvig, chokladbrun valp ligger vid mina fötter. Han är alldeles utmattad av att ha bytt hem, han har undersökt min trädgård, bitit av en påskliljeknopp, kissat i gräset, ätit några löv..
Det är klart att han är utmattad.
Namnet var inte klart förrän försäkringskvinnan i telefonen, frågade:
- Och vad heter valpen?
- Ja, jag vet inte än, men det blir nog Totoro. Ja, Totoro heter han.
Stinas namnförslag.

P följde med, hon var ett enormt stöd, sakligt hjälpte hon till med diverse spörsmål. Roligt dessutom att inte göra en sådan här resa ensam!


I bilen hem, han satt så gott i min famn, nu körde P dessutom, så att jag kunde sitta med bebisen i knät. Totoro verkade fullkomligt trygg där han satt, blev kanske lite undrande när motorn satte igång, men vaggvisor fungerar lika bra på hundvalpar som på barn. P och jag sjöng det vi ville säga till varandra, allt till ”Byssan Lull”.s melodi..

Jag blir alldeles handlingsfölamad här hemma. Vill inte störa när han sover, kan inte gå ifrån… samtidigt kan han inte gå långt, och sex kilo är tungt att bära.
Jag känner att jag smyger lite, vi är liksom vilsna, både han och jag.
Men det blir snart en vana, snart känner vi varandra.
Och snart är det han som drar ut mig på promenader.

Jag cyklade igår upp till alvaret, måste utnyttja den sista friheten innan Totoro skulle komma. Och i solen, mellan några enar, la jag mig och njöt av värmen, av dofterna från solvarmt alvar. Jag lyssnade till lärkor och strandpipare, tofsvipor och andra fåglar.
De vackra stenmurarna släpper med fördel igenom lite luft - de rasar inte lika lätt då. Förresten rev man förr ofta ner murarna längs vägarna på hösten, så att inte snön skulle göra vägen ofarbar. På våren byggdes allt upp igen. Somliga murar kan vara nedplockade och uppbyggda hundratals gånger...





Allt är stilla och vackert.
Väldigt stilla och vackert.
Det saknas något...
Flygplanen!
Inte ett streck på himlen. Inga korsande flygplansspår, endast klart blå himmel.
När såg jag Ölands himmel utan dessa linjer sist? I min barndom?



Jag sneglar ibland mot himlen, tycker att askan borde synas, men molnen är bara vanligt grå.
Kommer det här vulkanutbrottet och dess följder att sätta spår i vårt sätt att leva? Kanske hittar vi tillbaks till ett långsammare tempo? Kanske inser vi att det inte alltid måste gå så fort, allt vi gör? Sjötransporter, järnväg…
Eller sätter flygbolagen snart några effektiva filter på sina flygmotorer?
Ingen vet hur länge det här problemet, och vulkanaskan finns kvar. Jag hörde att det finns risk att fler utbrott kommer under samma glaciär…



Ett rådjur har gladeligt smaskat i sig av min nästan utslagna tulpanknoppar!
Och nu lär väl Totoro gå lite hårt åt rabatterna…


Han leker med scillan, knipsar narcisser…
Vad ska månne bliva?

6 kommentarer:

Stina sa...

sööööööt,och stor!! och vad bra att du lagt händerna på honom så han aldrig mer behöver raka nosen och svansen, ser så onaturligt ut! men jättefin!!!!

Agneta sa...

Åh sån underbar liten valp. Tänk vad mycket kärlek han kan ge och få. Visst är det bra med behandlingar och att vi har tillgång till dom, men fy f-n vad jag hatar det ibland. Tack för hälsningen och många kramar tillbaka till dig och Totoro. Kram

Prutt sa...

Så fina bilder och tankar! Var tvungen att gå in och kolla och se om det fanns någon rapport om hur det går, och det gjorde det ju :) Förstår att det känns ovant. Men snart blir det heeeeeelt naturligt. Min mamma hälsar att namnet är jättefint! Kram och godnatt till er båda. Och prutt är alltså Petra.

Anna-Anmaja sa...

Totoro - en sån söt liten voffsing! Förstår att det känns jättespännande. Minns när Lussekatt kom till mig för snart fem år sen. En ny liten varelse som skulle dela mitt hem, mitt liv, min tillvarao - så underbart.

Önskar er all lycka till!
Anmaja/Anna

Linda sa...

Hej och grattis till din valp! Jag tycker du har gjort ett utmärkt val av ras, en pigg och intelligent hund som du kommer ha mycket glädje av genom åren.

Som det ser ut just nu så klipper inte jag Mumma själv. Dock så har jag utrustning för att göra det. Jag har en fön för att få hennes päls att torka innan jag klipper den (jag borstar och fönar samtidigt) och jag har en Oster A5 med skär 10 (tass/nos), skär 4 & 5 till kroppen. Jag har även sax (pudelsax från Häromi, ganska dyr: 300 kr) som jag klipper huvud, nacke och benen med.

Jag känner igen det där med att tassa runt på tå. Det gör man i början innan man hittat varandra. Min Mumma är 6 år i år och vi är som ler och långhalm.

Hör gärna av dig igen om du har frågor eller fungeringar. Du kan även maila om du vill det.

Mvh Linda

krilun sa...

Det är nu du ska njuuuta! Valptiden går så fort, så fort. Att borra ner näsan i en liten valps mjuka päls är bland det goaste man kan göra. Och doften! Mmmmmmm.... Jag kommer endera dagen och gosar med "bebsen", jag bara måste det är ju nästan nio år sedan jag hade en liten "bebs" senast.

Jag matade rådjuren med äpplen och betfor, men det är ju lite olka vad vi vill ge till de små liven, hi, hi....!
Vi får i alla fall vara glada för de rådjur som klarade sig igenom vintern och får väl stå ut med att en och annan "knopp" försvinner ner i glupska rådjursmagar.