torsdag 5 juli 2007

MONSUN I MÖRBYLÅNGA

Kan en ö flyta bort? Snart är det uppenbar risk för Öland, kalkstensbottnen till trots.
Regnet strilar ner, 60mm regn på drygt ett dygn. Det gör mina fönster randiga, regnet tränger sig in genom taket - O du store tid!- det droppar på golv, det väter tapeter.
När hus faller samman hotas existensen.
När hus hotar att falla samman, då gungar grundvalarna.
-Jag blir alltmer desperat, sa jag i telefonen till takläggaren som lovat komma och laga mitt tak, för månader sen.
-Jag kommer ikväll och tittar efter vad jag kan göra, lovade han.
Så nu handlar det om att dra regnkläder ovanpå jeans och tröja, att trotsa elementen och ge sig ut i den regniga sommaren. Att plaska med gummistövlar i vattenpölar och leka barn.

I Bombay kan vattnet stå knähögt. Och då är det kanske inte bara vatten... alla som sett ner i kloaker och diken vet att det kan blandas många saker i vatten, döda hundar, råttor, mänsklig avföring...
Så vad är väl lite vatten på Sveriges underbaraste ö?
Och hus, de ska väl gå att laga, eller?

Inga kommentarer: